Lokalizację projektowanych obiektów kubaturowych (terminal, budynki techniczne) przewidziano na zachód od istniejącego terminala Wrocław - Strachowice, osiowo w stosunku do projektowanej trasy.
Budynek nowego terminala jest halą mieszczącą obie strefy funkcjonalne obiektu, tzn. związane z płytą lotniska (airside) - sortownię bagażu, poczekalnie, hale odbioru bagażu przylatującego wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi jak również strefy związane ze stroną miejską (landside) - hale odpraw biletowo-bagażowych (odlotów i przylotów), biura linii lotniczych, gastronomię, usługi itd.
Budynek terminala wykonano w układzie półtora poziomowym jako obiekt o następujących parametrach :
Budynek posiada trzy kondygnacje naziemne oraz jedną podziemną, dodatkowo na wysokości 2,60 m znajduje się antresola -korytarz przylotowy przy elewacji od strony płyty postojowej dla samolotów.
Technologia wykonania
Konstrukcja budynku terminala –jest lekką, jednoprzestrzenną halą, zadaszoną przekryciem o miękkim, ale wyrazistym i dynamicznym kształcie. Dach podzielony został na sekcje po 15 metrów każda, przy czym sąsiadujące ze sobą fale mają inną linię przekrojową. Przenikanie się płatów dachu uzyskano poprzez zastosowanie stalowych skrzynkowych dźwigarów o geometrii sinusoidalnej, przesuniętych względem siebie - umożliwiło to jednocześnie uzyskanie efektu zróżnicowanej i harmonijnej bryły terminala, jak i doświetlenie hali odlotów/przylotów światłem dziennym poprzez świetliki na styku sekcji zadaszenia.
Zastosowane górne doświetlenie hali odlotowo -przylotowej, jak i hali wydawania bagażu, doprowadza do wnętrza terminala dużą ilość naturalnego światła, co jest istotnym elementem podnoszącym jakość tej przestrzeni.
Data uzyskania pozwolenia na budowę: 18-04-2009
Data uzyskania pozwolenia na użytkowanie: 28-02-2012
318 000 000 zł
Dach wykonany z systemowego pokrycia dachowego z użyciem prefabrykowanych samonośnych aluminiowych arkuszy blaszanych, który został wykonany specjalnie dla dachów płaskich pochylonych o kącie pochylenia dachu od 1,5 stopnia oraz przy dużych obniżeniach dachów.
Pokrycie podstawowe stanowi profilowana blacha aluminiowa powlekana w technologii prefabrykowanego rąbka stojącego. Do mocowania stosuje się klipsy, które zatrzaskują się w zawiniętych obrzeżach blachy oraz przykryte są przez następny element. Dzięki temu zamocowania leżą pod powłoką dachu, powłoka dachu nie jest przełamana. Klipsy pozwalają na ruchy przesuwne, które występują przy zmianach temperatury. Ruchy następują od punktu stałego do okapu oraz/lub do kalenicy. Górne części klipów są zatrzaskiwane w odpowiednio wyprofilowanych obrzeżach blach, na które następnie nawijane są maszynowo obrzeża blach sąsiednich. Stopki klipów mocowane są do konstrukcji wsporczej dachu, wykonane z blachy stalowej trapezowej.
Struktura dachu podparta jest regularnym systemem skośnych słupów w kształcie litery “V”, zamocowanych sztywno i przegubowo. Układ ten znakomicie porządkuje wnętrze hali i nadaje mu rytm.
Dla podniesienia walorów bryły dźwigary podtrzymujące zadaszenie wyprowadzono wspornikowo ok. 12 metrów poza obrys parteru terminala od strony podjazdu i 6 metrów od strony płyty postojowej dla samolotów.
Układ funkcjonalny nowego terminala pasażerskiego jest nowoczesnym rozwiązaniem, spełniającym wszelkie wymogi stawiane międzynarodowym portom lotniczym w zakresie standardów operacyjnych i funkcjonalnych, a w szczególności uwzględnia specyficzne wymogi odpraw pasażerskich, zgodnie z zasadami układu z Schengen, z zachowaniem stosownych, obowiązujących w Polsce regulacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tym zakresie. Najważniejsze cechy prezentowanego projektu to przede wszystkim:
24.07.2009 - 28.02.2012
Ze względu na charakter inwestycji i jej wysoki standard realizacji oraz utrzymania zieleni zarówno na reprezentacyjnym placu wejściowym, parkingach jak i otoczeniu, wykonawstwo założyło (zgodnie z dokumentacją projektową) adaptację możliwie największej ilości drzew istniejących.
Wprowadzono ponad 230 nowych nasadzeń drzew (Platanus acerifolia) o trzech różnych typach kształtu korony, powiązanych kontekstowo z określonymi lokalizacjami. Nasadzone drzewa to platany (Platanus x acerifolia), gatunek wybrany ze względu na dużą odporność na warunki miejskie, tolerancję w stosunku do zasolenia i zagęszczenia gleby oraz możliwość formowania korony. Drzewa sadzone w niewielkich odległościach i prowadzone na miejscu w formie dużych prostopadłościanów („box shape”).
Koncepcja nowego terminala została zaprojektowana zgodnie ze standardami
bezpieczeństwa obowiązującymi w Polsce i w Unii Europejskiej. Zastosowanie niezbędnych instalacji technicznych oraz systemów gwarantujących ochronę i bezpieczeństwo obiektu, ludzi i przejścia granicznego.